Hieronder vindt u een kleine selektie uit de Fluxus-produktie sinds 1996. Deze bladmuziek kunt u vrijelijk gebruiken voor eigen
doeleinden. Voor eventuele uitgaven (op welke wijze dan ook) is vooraf
schriftelijke toestemming vereist van de maker. Inmiddels zijn er honderden Fluxus-partituren geproduceerd. Op verzoek
worden andere gregoriaanse gezangen kosteloos in Fluxus-notatie toegestuurd. Het boek Scores for
Tenth-Century Chant kan hier worden betseld. 5 van de 10 Hartker-responsoria voor Allerzielen in Fluxus-notatie: Het liturgische feest "Allerzielen" (2 november) is
een laat-10e-eeuwse uitbreiding van het feest van "Allerheiligen"
(1 november). Allerheiligen vond zijn oorsprong in de 4e eeuw bij de oosterse
christenen en herdacht de verschillende martelaren van het geloof. Eind 10e
eeuw ontstond in Cluny geleidelijk aan een uitbreiding van de gedachtenis van
alle martelaren naar die van alle overleden gelovigen. Allerzielen
verspreidde zich snel over Europa. Onderstaande vijf responsoria dateren van
omstreeks 1000 uit St. Gallen (Hartker, St. Gallen, Stiftsbibliothek
390/391). De teksten zijn veelal nieuwe kerkelijke creaties. In deze teksten
wordt de mens naar moderne maatstaven nogal gekleineerd; hel en verdoemenis
liggen voortdurend op de loer voor de menselijke zondigheid. Mede op grond
van dit soort teksten hebben velen in de 20e eeuw het christelijk geloof de
rug toegekeerd.
5 van de 10 Hartker-responsoria voor Hemelvaart in Fluxus-notatie: Ook het liturgische feest "Hemelvaart" was bij de
vroege christenen niet bekend; het werd vereenzelvigd met het paasfeest. Pas
in de vierde eeuw begon men de veertigste dag na Pasen conform Lucas te
vieren als "Hemelvaart". In de vijfde eeuw werd dit gebruik zowel
in het Westen als in het Oosten algemeen. De eerbied voor het getal 40
speelde daarbij een rol. In de zevende eeuw kreeg het feest een eigen
nachtwake. De volgende vijf responsoria komen uit het nachtgebed van St.
Gallen van omstreeks het jaar 1000 (Hartker, St. Gallen, Stiftsbibliothek
390/391). De teksten zijn veelal variaties op de betreffende evangelieteksten
(Matteus 28:17-19; Marcus 16:19; Lucas 24:50-51; Handelingen 1:4-11). Het
zijn daarmee eveneens voorbeelden van niet-psalmteksten in het gregoriaans.
Deze zijn vooral te vinden in het officie en in de communio-gezangen van de
mis.
5 Einsiedeln-offertoria voor verschillende gelegenheden
in Fluxus-notatie: Hoewel ook het psalmzingen in de christelijke traditie pas in
de vierde eeuw gemeengoed schijnt te zijn geworden, bestaat het oudste
bestand aan gregoriaanse gezangen voornamelijk uit psalmteksten. Onderstaande
offertoria zijn in de oudste volledig bewaard gebleven handschriften met
muzieknotatie dan ook integraal terug te vinden: Laon 239 (begin 10e eeuw,
Laon, bibliothèque municipale 239), Chartres 47 (10e eeuw, behouden in
facsimile maar in WO II vernietigd), "Mont-Renaud" (Noyon(?), 10e
eeuw, in prive bezit, uitgegeven in de Paléographie Musicale deel 16),
Einsiedeln 121 (10e eeuw, Einsiedeln, Stiftsbibliothek 121).
|