(6)
interviews, verslagen, discussies zie ook onze pagina op Academia 16 - Maessen, G., Van Kranenburg, P., and Conklin, D. (2022).
Het Mozarabisch melos en andere tradities [Old Hispanic and other Chant
Melodies - A Computational Comparison]. In: Maessen, G., Heimwee naar wat
nooit is geweest - Bespiegelingen over het Gregoriaans [Nostalgia for
what never was - Reflections on Chant], pages 109-140, Gregoriana Amsterdam
2022. Second edition, pages 86-108, Gregoriana Amsterdam 2023 15 - Conklin, D. & Maessen, G. (2019). Generation of melodies for the
lost chant of the Mozarabic rite. Applied Sciences, 9(20), https://www.mdpi.com/2076-3417/9/20/4285 14 - Maessen, G. (2019). Aspects of Melody Generation for
the Lost Chant of the Mozarabic Rite. In Proceedings of the 9th International Workshop on Folk Music Analysis,
2-4 July 2019, Birmingham, UK, (pp. 23-24), http://fma2019.bcu.ac.uk 13 - Maessen, G. (2019). Toledo, Rome and the Origins of
Gregorian Chant - An Alternative Hypothesis. In Proceedings of the 9th International
Workshop on Folk Music Analysis, 2-4 July 2019, Birmingham, UK, (pp.
21-22), http://fma2019.bcu.ac.uk/ 12 - Maessen, G. (2019). The León Antiphoner: MEI and
Manual Encoding. Paper gepresenteerd op de Music Encoding
Conference, Wenen, 29 Mei - 1 Juni, 2019, https://music-encoding.org/conference/2019/program/ 11 - Maessen, G. & Van Kranenburg, P. (2018). A Non-Melodic Characteristic to
Compare the Music of Medieval Chant Traditions. In Proceedings of the 8th International
Workshop on Folk Music Analysis, 26-29 June 2018, Thessaloniki, Greece, (pp.
78-79), http://fma2018.mus.auth.gr 10 - Maessen, G. & Conklin, D. (2018). Two Methods to Compute Melodies
for the Lost Chant of the Mozarabic Rite. In Proceedings of the 8th International Workshop on Folk Music Analysis,
26-29 June 2018, Thessaloniki, Greece, (pp. 31-34), http://fma2018.mus.auth.gr 9 - Van Kranenburg, P. & Maessen, G. (2017). Comparing Offertory Melodies of
Five Medieval Christian Chant Traditions. In Proceedings of the 18th ISMIR Conference, Suzhou, China, October
23-27, 2017, (pp 204-210), https://ismir2017.smcnus.org 8 - Maessen, G. & Van Kranenburg, P. (2017). A Semi-Automatic Method to Produce
Singable Melodies for the Lost Chant of the Mozarabic Rite. In Proceedings of the 7th International
Workshop on Folk Music Analysis, 14-16 June 2017, Málaga, Spain, (pp.
60-65), http://fma2017.uma.es 7 - Maessen, G. (2016). Evaluating Computationally Restored
Mozarabic Chants. Paper gepresenteerd op de 18e bijeenkomst van de IMS Study
Group CANTUS PLANUS op 6 augustus 2016 in Dublin, Ierland. Handout. 6 - Maessen, G. (2014). First Results of a Computational
Analysis of Old Hispanic Chant. Paper gepresenteerd op de 17e bijeenkomst van
de IMS Study Group CANTUS PLANUS op 30 juli 2014 in Venetië, Italië. 5 - Maessen, G. (2014). Towards a Reconstruction of the Old
Hispanic Threnos-Melody. In I.A.H.
Bulletin Nr. 42 / 2014, A Sacred Soundscape, 27e biennial IAH conference
Amsterdam (Netherlands) August 11th-16th, 2013, Part II, (Graz-Opole
2014) 77-85. 4 - Maessen, G. (2010). A Softwaretool for Defining
Performance-Styles of Tenth-Century Chant. Paper gepresenteerd op de derde
MARGOT-conferentie (the Digital Middle Ages conference) op 16 Juni 2010;
Barnard College, Columbia University, New York, VS. 3 - Maessen, G. (2010). New Perspectives on Restoring
Tenth-Century Chant Melodies.
Paper gepresenteerd op het 45e International Congress on Medieval Studies op
14 mei 2010 in Kalamazoo, Michigan, VS. 2 - Maessen, G. (2013). Fluxus: Music Notation for
Performing Tenth-Century Chant. In: Barbara Haggh-Huglo &
Debra Lacoste (eds.) Papers Read at the
15th Meeting of the IMS Study Group CANTUS PLANUS Dobogókő/Hungary,
2009. Aug. 23–29. (Lions Bay 2013) 909-928. 1 - Maessen, G. (2003). Visual Impairment and Notational
Impairment, Gregorian Chant and Braille. Paper gepresenteerd op de
internationale conferentie over het braillemuziekschrift van 21 juni 2003 in
Madrid, Spanje. Maessen, G (2023, 2e druk). Heimwee naar wat nooit is geweest - Bespiegelingen over
het Gregoriaans. Gregoriana Amsterdam. Dit boek kan worden
besteld bij ABC. Maessen, G (2022). Heimwee naar wat nooit is geweest - Bespiegelingen over
het Gregoriaans. Gregoriana Amsterdam. Maessen, G. & Conklin, D. (2019). Amplificate Oblationem, Generación
computacional de melodías para el canto perdido del rito mozárabe (fase III:
2017-2019). Gregoriana Amsterdam. Una copia impresa esta
disponible en ABC. Nederlandse tekst. Maessen, G. (2016). Saint
Martin de Tours, Office mozarabe & Messe gallicane, Une reconstruction
computationelle des chants. Gregoriana Amsterdam. Une version imprimée est disponible sur commande auprès de ABC. Maessen, G. (red). (2015). Calculemus et Cantemus, Towards a
Reconstruction of Mozarabic Chant. Gregoriana Amsterdam.
Inclusief Audio CD. Dit boek kan worden besteld door 15 florijnen over te maken
naar Gregoriana Amsterdam via betalenmetflorijn.nl en
ons een mailtje met uw adres te sturen. Het is ook mogelijk om het na afloop
van een dienst contant (15 euro) te kopen. Zie onze agenda.
Maessen, G. (red). (2012). Wim van Gerven, pionier van de
gregoriaanse semiologie in Nederland, Gregoriana Amsterdam. Bestel
het boek bij ABC. Maessen, G. (2011). Scores
for Tenth-Century Chant. Gregoriana Amsterdam. Het gaat hier om Fluxus
partituren. Bestel het boek bij ABC Maessen, G. (2008). De tweede fase in de reconstructie
van het gregoriaans - Een studie over reconstructie en notatie van het
tiende-eeuwse gregoriaans. Gregoriana Amsterdam. Maessen, G. (2002). Transcription of Gregorian Chant in Braille. Gregoriana
Amsterdam. 18 - Geert Maessen, "De ontwikkeling van de standaard
voor het Braille muziekschrift - Een geschiedenis rond zeven jaartallen"
Deze tekst is een bewerking van een lezing voor geïnteresseerden in het
Braille muziekschrift op 17 januari 2023 in Breda. 17 - Geert Maessen, "Over de verloren zang van de
Mozarabische ritus", Orgaan van de
Katholieke Dirigenten- en Organistenvereniging, (KDOV-blad), Winter
(2019) 13-20 16 - Geert Maessen, "Watou: gregoriaans op niveau", Gregoriusblad 139 (2015) Nr. 3, 24-25 15 - Geert Maessen, "Gregoriaans en Braille", Tijdschrift voor gregoriaans 40 (2015)
20-28 14 - Geert Maessen, "Intermezzo over de verloren
Mozarabische melodieën", Tijdschrift
voor gregoriaans 39 (2014) 57-60 13 - Geert Maessen, "Threnos, tractus en lamentatio:
Oudspaanse gezangen voor de Vasten en de Goede Week", Tijdschrift voor gregoriaans 38 (2013)
46-53 12 - Geert Maessen, "Gregoriaans en Oud Spaans -
Verschillen in notatie en overlevering", in: Geert Maessen (red), Wim van Gerven, pionier van de
gregoriaanse semiologie in Nederland (Amsterdam 2012) 101-117 11 - Geert Maessen, "Overwegingen voor een computationele
analyse van de muziek in het Antifonario Visigotico Mozarabe de la Catedral
de León", in: Pieter Mannaerts (red.), Magna vox laude sonora - Liber Amicorum Frans Mariman (Drongen
2013) 89-103 10 - Geert Maessen, "Zin en onzin van de 'restituties' in
de Beiträge zur Gregorianik", Tijdschrift
voor Gregoriaans 35 (2010) 48-53, 87-95 9 - Geert Maessen, "Hetzelfde of anders? Over de
gregoriaanse traditie tot aan de Renaissance" Tijdschrift voor Gregoriaans 34 (2009) 115-120 8 - Geert Maessen, "Meditatie over het Triduum
Sacrum", Tijdschrift voor
Gregoriaans 34 (2009) 23-28 7 - Geert Maessen, "Interview met Dominique Vellard",
Tijdschrift voor Gregoriaans 32
(2007) 56-60, 115-119 6 - Geert Maessen, "Muziek lezen met de handen. Aangepast
muziekschrift voor mensen met een leeshandicap", in: Rob Berkel
(samenstelling en redactie), Muziek
OpSchrift. De wereld van de muzieknotatie (Tilburg 2005) 84-87 5 - Geert Maessen, "Het neumenschrift. Notatie van de
gregoriaanse zangtraditie", in: Rob Berkel (samenstelling en redactie), Muziek OpSchrift. De wereld van de
muzieknotatie (Tilburg 2005) 26-30 4 - Geert Maessen, “Versieringen en vocale stijl van het
gregoriaans”, Tijdschrift voor
Gregoriaans 30 (2005) 23-32 [discussie hierover met bijdragen van L.
Dekkers en J. Elemans in Tijdschrift
voor Gregoriaans 30 (2005) 75-77, 134-135] 3 - Geert Maessen, “'Gregoriaans' in de Nieuwmarkt”, OpNieuw krant voor de Nieuwmarkt 18
(Amsterdam 2000) Lente 17; Zomer 41; Herfst 24-25; Winter 24-25; 19
(Amsterdam 2001) Lente 24-25; Zomer 14-15 2 - Geert Maessen, “Voor en na de eerste notaties.
Reconstructie van een alleluia-vers van omstreeks 800 en een responsorie van
omstreeks 1000”, in: R. van der Lof e.a. (red.), Laudate pueri Dominum. Feestbundel voor Wim van Gerven (Amsterdam
1999) 61-67 1 - Geert Maessen, “Fluxus, een alternatieve notatie”, Tijdschrift voor Gregoriaans 22 (1997)
67-76 [discussie hierover met bijdragen van B. Zeegers en Chr.
Hakkennes in Tijdschrift voor
Gregoriaans 23 (1998) 36-42] 5 - Jerome F. Weber, "Lamentatio Jeremiae Prophetae",
Fanfare Magazine (2008) december 4 - Fabrice Fitch, "Lamentatio Jeremiae Prophetae", Goldberg Magazine (2008) augustus 3 - Pieter Mannaerts, “CD-bespreking: De Profundis”, Tijdschrift voor Gregoriaans 32 (2007)
161-162 2 - Pieter Mannaerts, "CD-bespreking, Hemelvaart volgens
Hartker: Live in Leipzig", Tijdschrift
voor Gregoriaans 32 (2007) 79-80 1 - Marcel Zijlstra, "CD
recensie: GREGORIANA LIVE 2003", Tijdschrift voor Gregoriaans 29 (2004)
42-43 (6)
interviews, verslagen, discussies: 19 - Tinne van Ree, interview met Geert Maessen, Wierook en Pepermunt, NPO Radio 5, zaterdag
17 januari 2015 18 - Hijlco Span, interview met Geert Maessen, Schepper & Co, NCRV Radio 5, op
zondag 16 september 2012 17 - Geert Maessen, "Zingen met de oren", reactie op
een artikel van Anthony Zielhorst, Gregoriusblad
134 (2010) Nr. 4, 23 16 - Ronald Polderman, "Interview met Geert Maessen",
luistertijdschrift Het Alternatiefje augustus
2010 15 - Terugblik op het derde Nederlands Gregoriaans Festival in
Ravenstein op 29 en 30 mei 2010: radioverslag op RKK Radio, Katholiek Nederland 14 - Nederlands Gregoriaans Festival, RKK Radio, Katholiek Nederland, 30 mei 2010 13 - Gregoriaans 18: Jan Valkestijn; RKK Radio, Katholiek Nederland, 2 mei 2010 12 - Rachel Susanna Vroom-Barnard, "Getijdendag in de Grote
of St.-Bavokerk te Haarlem (4 juli 2009)", Tijdschrift voor Gregoriaans 34 (2009) 110-114 11 - Michal Citroen en Jos Palm, gasten: Leo Samama, Geert
Maessen en Martin Hoondert, "Hoe God uit de muziek verdween. Tien eeuwen
luisteren naar geschiedenis, van Gregorius I tot Schönberg. Een negendelige
zomerserie. Deel 1: Zingen aan de Hemelpoort, over Gregoriaanse muziek",
OVT-VPRO Radio 1, zondag 5 juli
2009 10 - "Gregoriaans in de Obrechtkerk", Radio Cicada, 25 december 2008 9 - Marcel Zijlstra, "Reactie op Arnoud Heerings
...", Tijdschrift voor Gregoriaans
33 (2008) 152-153 8 - Arnoud Heerings, "Kerst, Pasen en Pinksteren in
Fluxus-notatie", Tijdschrift voor
Gregoriaans 33 (2008) 116-117 7 - Mike van Aarle, "Muziek uit Albanië en Epirus. In
gesprek met Karoly Almoes en Geert Maessen.", Radio Cicada, 12 juni 2008 6 - Paul Horbach, "Virga op het Tweede Nederlands
Gregoriaans Festival, 1 jun 2008, NH Kerk Ravenstein", Zingen voor de Hemelpoort, RKK Radio 5, zondag
7 september 2008 5 - Jet Schouten & Kees Schuurman, "Gregoriaans en
Koranrecitatie", Musica Religiosa,
IKON Radio 5, zondag 27 april 2008 4 - Marielle van Kilsdonk, “Geert Maessen en imam Mesrur
Coşkun”, Zingen voor de
Hemelpoort, RKK Radio 5, zondag 18 november 2007 3 - Yko van der Goot in gesprek met Geert Maessen, Schepper & Co, NCRV Radio 5, zondag
14 oktober 2007 2 - Agnes Grond, "'Ik wil niet dat er geklapt wordt' Geert
Maessen over gregoriaanse muziek", VolZin
opinieblad voor geloof en samenleving 5 (2006) nr. 16: 6-9 1 - Arno Fafié, "De wereld van het Gregoriaans. In gesprek
met Geert Maessen", Herademing.
Tijdschrift voor Spiritualiteit en Mystiek 13 (2005) nr. 2: 27-30 |