Publikaties               Home

 

 

(1) papers

(2) data

(3) boeken

(4) artikelen

(5) CD-besprekingen

(6) interviews, verslagen, discussies

 

zie ook onze pagina op Academia

 

 

(1) papers:

 

23. Maessen, G (2024). Expanded Dreams on Early Chant and Computation. Poster presented at the Second international conference on computational and cognitive musicology, at Utrecht University, Netherlands, 17-18 October 2024.

 

22. Maessen, G (2024). Over de functie van de speciale tekens in het tonarium van Dijon. Op 30 september 2024 gepubliceerd op het Gregoriaans-platform.

 

21. Maessen, G (2024). A New Interpretation of the Special Signs in the Dijon Tonary. Paper gepresenteerd voor Cantus Planus in Gödöllő (Hongarije), 30 juli-3 augustus 2024.

 

20. Maessen, G (2024). Three Interpretations of the Special Signs in the Dijon Tonary (F-Mof H 159). Poster gepresenteerd voor MedRen in Granada (Spanje), 6-9 juli 2024.

 

19. Maessen, G (2023), On the special signs in the early eleventh-century Dijon tonary. In december 2023 gepubliceerd op Musicologie Médiévale.

 

18. Maessen, G. (2023). Van signaaltonen naar signaaltekens. In november 2023 gepubliceerd op het Gregoriaans-platform. Ook in: Maessen, G. (2023). Heimwee naar wat nooit is geweest - Bespiegelingen over het Gregoriaans. pages 283-308, Gregoriana Amsterdam.

 

17. Maessen, G., Van Kranenburg, P., and Conklin, D. (2023). Het Mozarabisch melos en andere tradities [Old Hispanic and other Chant Melodies - A Computational Comparison]. In: Maessen, G. (2023). Heimwee naar wat nooit is geweest - Bespiegelingen over het Gregoriaans. pages 86-108, Gregoriana Amsterdam.

 

16. Conklin, D. & Maessen, G. (2020). Aspects of pattern discovery for Mozarabic chant realization. Joint Conference on AI Music Creativity, October 19-23, 2020 organized and hosted virtually by the Royal Institute of Technology (KTH), Stockholm, Sweden.

 

15. Conklin, D. & Maessen, G. (2019). Generation of melodies for the lost chant of the Mozarabic rite. Applied Sciences, 9(20), https://www.mdpi.com/2076-3417/9/20/4285

 

14. Maessen, G. (2019). Aspects of Melody Generation for the Lost Chant of the Mozarabic Rite. In Proceedings of the 9th International Workshop on Folk Music Analysis, 2-4 July 2019, Birmingham, UK, (pp. 23-24), http://fma2019.bcu.ac.uk

 

13. Maessen, G. (2019). Toledo, Rome and the Origins of Gregorian Chant - An Alternative Hypothesis. In Proceedings of the 9th International Workshop on Folk Music Analysis, 2-4 July 2019, Birmingham, UK, (pp. 21-22), http://fma2019.bcu.ac.uk/

 

12. Maessen, G. (2019). The León Antiphoner: MEI and Manual Encoding. Paper gepresenteerd op de Music Encoding Conference, Wenen, 29 mei-1 juni, 2019, https://music-encoding.org/conference/2019/program/

 

11. Maessen, G. & Van Kranenburg, P. (2018). A Non-Melodic Characteristic to Compare the Music of Medieval Chant Traditions. In Proceedings of the 8th International Workshop on Folk Music Analysis, 26-29 June 2018, Thessaloniki, Greece, (pp. 78-79), http://fma2018.mus.auth.gr

 

10. Maessen, G. & Conklin, D. (2018). Two Methods to Compute Melodies for the Lost Chant of the Mozarabic Rite. In Proceedings of the 8th International Workshop on Folk Music Analysis, 26-29 June 2018, Thessaloniki, Greece, (pp. 31-34), http://fma2018.mus.auth.gr

 

9. Van Kranenburg, P. & Maessen, G. (2017). Comparing Offertory Melodies of Five Medieval Christian Chant Traditions. In Proceedings of the 18th ISMIR Conference, Suzhou, China, October 23-27, 2017, (pp 204-210), https://ismir2017.smcnus.org

 

8. Maessen, G. & Van Kranenburg, P. (2017). A Semi-Automatic Method to Produce Singable Melodies for the Lost Chant of the Mozarabic Rite. In Proceedings of the 7th International Workshop on Folk Music Analysis, 14-16 June 2017, Málaga, Spain, (pp. 60-65), http://fma2017.uma.es

 

7. Maessen, G. (2016). Evaluating Computationally Restored Mozarabic Chants. Paper gepresenteerd op de 18e bijeenkomst van de IMS Study Group CANTUS PLANUS op 6 augustus 2016 in Dublin, Ierland. Handout.

 

6. Maessen, G. (2014). First Results of a Computational Analysis of Old Hispanic Chant. Paper gepresenteerd op de 17e bijeenkomst van de IMS Study Group CANTUS PLANUS op 30 juli 2014 in Venetië, Italië.

 

5. Maessen, G. (2014). Towards a Reconstruction of the Old Hispanic Threnos-Melody. In I.A.H. Bulletin Nr. 42 / 2014, A Sacred Soundscape, 27e biennial IAH conference Amsterdam (Netherlands) August 11th-16th, 2013, Part II, (Graz-Opole 2014) 77-85.

 

4. Maessen, G. (2010). A Softwaretool for Defining Performance-Styles of Tenth-Century Chant. Paper gepresenteerd op de derde MARGOT-conferentie (the Digital Middle Ages conference) op 16 Juni 2010; Barnard College, Columbia University, New York, VS.

 

3. Maessen, G. (2010). New Perspectives on Restoring Tenth-Century Chant Melodies. Paper gepresenteerd op het 45e International Congress on Medieval Studies op 14 mei 2010 in Kalamazoo, Michigan, VS.

 

2. Maessen, G. (2013). Fluxus: Music Notation for Performing Tenth-Century Chant. In: Barbara Haggh-Huglo & Debra Lacoste (eds.), Papers Read at the 15th Meeting of the IMS Study Group CANTUS PLANUS Dobogókő/Hungary, 2009. Aug. 23–29. (Lions Bay 2013) 909-928.

 

1. Maessen, G. (2003). Visual Impairment and Notational Impairment, Gregorian Chant and Braille. Paper gepresenteerd op de internationale conferentie over het braillemuziekschrift van 21 juni 2003 in Madrid, Spanje.

 

 

(2) data:

 

templates-of-22-chants.txt

scores-for-16-june-2019.pdf

HISABC.txt

 

 

(3) boeken:

 

Maessen, G (2023, 3e druk). Heimwee naar wat nooit is geweest - Bespiegelingen over het Gregoriaans. Gregoriana Amsterdam. Dit boek kan worden besteld bij ABC.

 

Maessen, G (2022). Heimwee naar wat nooit is geweest - Bespiegelingen over het Gregoriaans. Gregoriana Amsterdam.

 

Maessen, G. & Conklin, D. (2019). Amplificate Oblationem, Generación computacional de melodías para el canto perdido del rito mozárabe (fase III: 2017-2019). Gregoriana Amsterdam. Una copia impresa esta disponible en ABC. Nederlandse tekst.

 

Maessen, G. (2016). Saint Martin de Tours, Office mozarabe & Messe gallicane, Une reconstruction computationelle des chants. Gregoriana Amsterdam. Une version imprimée est disponible sur commande auprès de ABC.

 

Maessen, G. (red). (2015). Calculemus et Cantemus, Towards a Reconstruction of Mozarabic Chant. Gregoriana Amsterdam. Inclusief Audio CD.

 

Maessen, G. (red). (2012). Wim van Gerven, pionier van de gregoriaanse semiologie in Nederland, Gregoriana Amsterdam. Bestel het boek bij ABC.

 

Maessen, G. (2011). Scores for Tenth-Century Chant. Gregoriana Amsterdam. Het gaat hier om Fluxus partituren. Bestel het boek bij ABC 

 

Maessen, G. (2008). De tweede fase in de reconstructie van het gregoriaans - Een studie over reconstructie en notatie van het tiende-eeuwse gregoriaans. Gregoriana Amsterdam.

 

Maessen, G. (2002). Transcription of Gregorian Chant in Braille. Gregoriana Amsterdam.

 

 

(4) artikelen van Geert Maessen:

 

21 - "De ontwikkeling van de standaard voor het Braille muziekschrift - Een geschiedenis rond zeven jaartallen" Deze tekst is een bewerking van een lezing voor geïnteresseerden in het Braille muziekschrift op 17 januari 2023 in Breda.

 

20 - "Over de verloren zang van de Mozarabische ritus", Orgaan van de Katholieke Dirigenten- en Organistenvereniging, (KDOV-blad), Winter (2019) 13-20

 

19 - "Watou: gregoriaans op niveau", Gregoriusblad 139 (2015) Nr. 3, 24-25

 

18 - "Gregoriaans en Braille", Tijdschrift voor gregoriaans 40 (2015) 20-28

 

17 - "Intermezzo over de verloren Mozarabische melodieën", Tijdschrift voor gregoriaans 39 (2014) 57-60

 

16 - "Threnos, tractus en lamentatio: Oudspaanse gezangen voor de Vasten en de Goede Week", Tijdschrift voor gregoriaans 38 (2013) 46-53

 

15 - "Gregoriaans en Oud Spaans - Verschillen in notatie en overlevering", in: Geert Maessen (red), Wim van Gerven, pionier van de gregoriaanse semiologie in Nederland (Amsterdam 2012) 101-117

 

14 - "Overwegingen voor een computationele analyse van de muziek in het Antifonario Visigotico Mozarabe de la Catedral de León", in: Pieter Mannaerts (red.), Magna vox laude sonora - Liber Amicorum Frans Mariman (Drongen 2013) 89-103

 

13 - "Zin en onzin van de 'restituties' in de Beiträge zur Gregorianik", Tijdschrift voor Gregoriaans 35 (2010) 48-53, 87-95

 

12 - "Hetzelfde of anders? Over de gregoriaanse traditie tot aan de Renaissance" Tijdschrift voor Gregoriaans 34 (2009) 115-120

 

11 - "Meditatie over het Triduum Sacrum", Tijdschrift voor Gregoriaans 34 (2009) 23-28

 

10 - "Interview met Dominique Vellard", Tijdschrift voor Gregoriaans 32 (2007) 56-60, 115-119

 

9 - "Muziek lezen met de handen. Aangepast muziekschrift voor mensen met een leeshandicap", in: Rob Berkel (samenstelling en redactie), Muziek OpSchrift. De wereld van de muzieknotatie (Tilburg 2005) 84-87

 

8 - "Het neumenschrift. Notatie van de gregoriaanse zangtraditie", in: Rob Berkel (samenstelling en redactie), Muziek OpSchrift. De wereld van de muzieknotatie (Tilburg 2005) 26-30

 

7 - “Versieringen en vocale stijl van het gregoriaans”, Tijdschrift voor Gregoriaans 30 (2005) 23-32 [discussie hierover met bijdragen van L. Dekkers en J. Elemans in Tijdschrift voor Gregoriaans 30 (2005) 75-77, 134-135]

 

6 - “'Gregoriaans' in de Nieuwmarkt”, OpNieuw krant voor de Nieuwmarkt 18 (Amsterdam 2000) Lente 17; Zomer 41; Herfst 24-25; Winter 24-25; 19 (Amsterdam 2001) Lente 24-25; Zomer 14-15

 

5 - “Voor en na de eerste notaties. Reconstructie van een alleluia-vers van omstreeks 800 en een responsorie van omstreeks 1000”, in: R. van der Lof e.a. (red.), Laudate pueri Dominum. Feestbundel voor Wim van Gerven (Amsterdam 1999) 61-67

 

4 - “Fluxus, een alternatieve notatie”, Tijdschrift voor Gregoriaans 22 (1997) 67-76

[discussie hierover met bijdragen van B. Zeegers en Chr. Hakkennes in Tijdschrift voor Gregoriaans 23 (1998) 36-42]

 

3 - “Werk en vrije tijd in een technocratieDe Ingenieur, Orgaan van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs 102-3 (1990) 30-31

 

2 - “Senn’s aporieStoicheia, Tijdschrift voor historische wijsbegeerte 3 (1988) 81-90

 

1 - “Waar is de ware wijsheid? zestien polemische stellingenDe Gids 151 (1988) 600-605

 

 

(5) CD-besprekingen:

 

5 - Jerome F. Weber, "Lamentatio Jeremiae Prophetae", Fanfare Magazine (2008) december

 

4 - Fabrice Fitch, "Lamentatio Jeremiae Prophetae", Goldberg Magazine (2008) augustus

 

3 - Pieter Mannaerts, “CD-bespreking: De Profundis”, Tijdschrift voor Gregoriaans 32 (2007) 161-162

 

2 - Pieter Mannaerts, "CD-bespreking, Hemelvaart volgens Hartker: Live in Leipzig", Tijdschrift voor Gregoriaans 32 (2007) 79-80

 

1 - Marcel Zijlstra, "CD recensie: GREGORIANA LIVE 2003", Tijdschrift voor Gregoriaans 29 (2004) 42-43

 

 

(6) interviews, verslagen, discussies:

 

19 - Tinne van Ree, interview met Geert Maessen, Wierook en Pepermunt, NPO Radio 5, zaterdag 17 januari 2015

 

18 - Hijlco Span, interview met Geert Maessen, Schepper & Co, NCRV Radio 5, op zondag 16 september 2012

 

17 - Geert Maessen, "Zingen met de oren", reactie op een artikel van Anthony Zielhorst, Gregoriusblad 134 (2010) Nr. 4, 23

 

16 - Ronald Polderman, "Interview met Geert Maessen", luistertijdschrift Het Alternatiefje augustus 2010

 

15 - Terugblik op het derde Nederlands Gregoriaans Festival in Ravenstein op 29 en 30 mei 2010: radioverslag op RKK Radio, Katholiek Nederland

 

14 - Nederlands Gregoriaans Festival, RKK Radio, Katholiek Nederland, 30 mei 2010

 

13 - Gregoriaans 18: Jan Valkestijn; RKK Radio, Katholiek Nederland, 2 mei 2010

 

12 - Rachel Susanna Vroom-Barnard, "Getijdendag in de Grote of St.-Bavokerk te Haarlem (4 juli 2009)", Tijdschrift voor Gregoriaans 34 (2009) 110-114

 

11 - Michal Citroen en Jos Palm, gasten: Leo Samama, Geert Maessen en Martin Hoondert, "Hoe God uit de muziek verdween. Tien eeuwen luisteren naar geschiedenis, van Gregorius I tot Schönberg. Een negendelige zomerserie. Deel 1: Zingen aan de Hemelpoort, over Gregoriaanse muziek", OVT-VPRO Radio 1, zondag 5 juli 2009

 

10 - "Gregoriaans in de Obrechtkerk", Radio Cicada, 25 december 2008

 

9 - Marcel Zijlstra, "Reactie op Arnoud Heerings ...", Tijdschrift voor Gregoriaans 33 (2008) 152-153

 

8 - Arnoud Heerings, "Kerst, Pasen en Pinksteren in Fluxus-notatie", Tijdschrift voor Gregoriaans 33 (2008) 116-117

 

7 - Mike van Aarle, "Muziek uit Albanië en Epirus. In gesprek met Karoly Almoes en Geert Maessen.", Radio Cicada, 12 juni 2008

 

6 - Paul Horbach, "Virga op het Tweede Nederlands Gregoriaans Festival, 1 jun 2008, NH Kerk Ravenstein", Zingen voor de Hemelpoort, RKK Radio 5, zondag 7 september 2008

 

5 - Jet Schouten & Kees Schuurman, "Gregoriaans en Koranrecitatie", Musica Religiosa, IKON Radio 5, zondag 27 april 2008

 

4 - Marielle van Kilsdonk, “Geert Maessen en imam Mesrur Coşkun”, Zingen voor de Hemelpoort, RKK Radio 5, zondag 18 november 2007

 

3 - Yko van der Goot in gesprek met Geert Maessen, Schepper & Co, NCRV Radio 5, zondag 14 oktober 2007

 

2 - Agnes Grond, "'Ik wil niet dat er geklapt wordt' Geert Maessen over gregoriaanse muziek", VolZin opinieblad voor geloof en samenleving 5 (2006) nr. 16: 6-9

 

1 - Arno Fafié, "De wereld van het Gregoriaans. In gesprek met Geert Maessen", Herademing. Tijdschrift voor Spiritualiteit en Mystiek 13 (2005) nr. 2: 27-30

 

 

home

 

site hit counter